رها فریدی روی نسل بعد تاثیر گذاشت
مستند «چیچکا» به کارگردانی رها فریدی و «خنده در تاریکی» ساخته مژگان خالقی این روز ها در مجموعه هنر و تجربه درحال نمایش می باشند . مجله اعتماد به همین دلیل در برگه هنر و ادبیات روز جاری ( چهارم اسفند ) با نشر گفتوگویی با رها فریدی و دو یادداشت در رابطه «چیچکا» و «خنده در تاریکی» بدین اثر ها پرداخته است .
ابراهیم منصفی قلابی کمبود , اصل اصل بود
رها فریدی در اولِ این گفتوگو در جواب به سوالی درمورد شخصیت متعدد ابراهیم منصفی و لزوم رعایت احتیاط و تاءمل بیشتر برای نزدیک شدن بهاین شخصیت ذکر کرد : «من با اطمینانی که به تحقیقاتم داشتم , ساخت این فیلم را استارت کردم . روحیه پرسشگری و پیشینه پژوهشگریام منجر شد که دادههای متعددی در رابطه آنچه در پیرامونم میگذرد , کسب کنم . دربین سالهای ۸۰ تا ۹۰ بر آوا و آداب هزمزگان تحقیق بسیار کردم» .
وی درمورد علم موسیقایی خویش و شناختش از آهنگ هرمزگان خاطر نشان نمود : «هم آهنگ مرتبط با هرمزگان و نیز آهنگ کمتر شناخته شده این خطه را میشناسم . پژوهشهای اینجانب بیشتر بر فرهنگ و تمدن , رسوم و هنر مردمانمان بود البته تمرکز دارای اهمیت و گستردهام در رابطه هنرمندانی بود که شناخته شده نیستند البته آثارشان پتانسیل بالایی برای چشم شدن و شنیدن دارااست . بهاین نکته نیز اشاره کنم برای این که داده اشتباهی در فیلم نگنجانده باشم , عملکرد فراوانی کردم . آن اطلاعاتی که در فیلم قصه می گردد دست کم به وسیله یکسری منشاء بیان شده و اینجانب صرفا شایسته ترین جور ابلاغ را تعیین کردم .
رها فریدی در زمینه ی طرز آشناییاش با روحیه ابراهیم منصفی نیز اعلام کرد : «ابراهیم منصفی را بیشتر با نوشتههایش شناختم . هر که اصولا اهل هرمزگان باشد , ترانههای اورا شنیده است , البته روحیه وی از نوشتهها و اشعارش برایم پدیدار شد . آن بخش ناراحتی و خنده رو وجودش , افسردگی همراه با شوخ طبعی , آن قوه تخیلی توانا که اورا به نقط ی اوج می رساند و سپس به سنگینی به فرود پرتاب میکرد . این بعدها وجودش که به گونهای در وجود خودم نیز سراغ دارم . با وی همذاتپنداری کردم . اینکه در جامعه بٌر نمی خورد و با هر سیستمی کنار نمیآید و به ارزشهای خودش پایبند است و چه بسا چهت نیل به «موفقیت» آن را ذیل پا نمیگذارد . این هنرمند روحیه حساسی داشت , مساله اجتماعی و عدالت برایش اهمیت داشت , مطالعه میکرد و احتمالا نسبت به اطرافیانش دنیای فرضی بازتری را تجربه میکرد» .
این کارگردان در بخش دیگری از این گفتوگو مورد تاثیرگذاری ابراهیم منصفی برنسل های بعداز خودش خاطرنشان کرد : «نظرم این است که منصفی روی نسل پس از خودش چنان تاثیری گذاشت که چه بسا در صورتیکه جوان ها هرمزگان ویژگیهای اورا نشناسند , حداقل ترانههایش را حفظند . گیتار را در بندرعباس با ترانههای ابراهیم منصفی یاد می گیرند و روز جاری این تاثیر از مرزهای هرمزگان فرا رفته . به لحاظ اینجانب صداقت ابراهیم منصفی سبب ساز این بوده . از دل اذعان کرد که بر دلها نشست» .
وی در انتها در جواب بدین سوال که «چی چکا داستان شب» نوعی ادای آئین فیلمساز به سرزمینی است که به آن وابستگی دارااست , تیتر کرد : «این فیلم ادای آئین به مرزوبوم مادریام و ادای آئین به هنرمند مستقلی است که صداقت خویش را محافظت می کند . دلم میخواست به گونه ای بقایای بندرعباسی را که در کودکی تجربه کرده بودم , ثبت کنم . از لکههای توت کف تراس منزل مامان بزرگ تا بوی کُنار و رنگ فیروزهای دریا و پختن نان و… ابراهیم منصفی معاش پرچالشی داشت و پرداختن به وی بخش اعظمی از مساله انسانی را قصه میکرد . بایستی بیان کنم که فیلم چی چکا قصه معاش ابراهیم منصفی از نگرش اینجانب است ممکن است فیلمساز دیگری نگاه مختلفی بدین معاش پرفراز و نشیب داشته باشد . اینجانب به آن قسمتی از معاش وی پرداختم که آن را دارای اهمیت یافتم»